Sök- och placeringstjänst inom HVB och familjehem
< Tillbaka

Ny studie: Psykisk ohälsa i skolan – större risk för utanförskap som vuxen

Tonåringar som upplever psykiska problem i högstadiet har större risk att varken vara i arbete eller utbildning som unga vuxna. Och det är olika sorters psykiska problem som utgör risker för män och kvinnor.

Det visar resultaten från en ny studie från forskare vid Institutet för social forskning (SOFI) och Institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet samt Institutet för framtidsstudier. Studien publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften Social Science & Medicine - Population Health.

Ett bekymmersamt antal unga vuxna befinner sig i en situation som kallas NEET, ”Not in Employment, Education or Training”, vilket på många sätt betyder att de är utestängda från samhället. I den nya studien undersökte forskarna kopplingen mellan att uppleva psykiska problem och att hamna i NEET-status.

– Vi ser att självrapporterade psykiska problem vid 14-15 års ålder är kopplat till att sju år senare, i ung vuxen ålder, vara NEET  – att ha en större risk för utanförskap från samhället, säger Stephanie Plenty, forskare vid Institutet för social forskning (SOFI) och Institutet för framtidsstudier.

 

Genom att jämföra ett stort urval av ungdomars egna enkätsvar om sin psykiska hälsa med registerdata på deras skolresultat och aktivitet på arbetsmarknaden kunde forskarna se samband mellan psykisk hälsa, skolresultat och NEET-status senare i livet.

 Resultaten i studien visar också att vägarna till att bli NEET skiljer sig åt för män och kvinnor.

– Olika typer av psykiska problem innebär olika risker för kvinnor och män. Medan känslomässiga problem, som att känna sig orolig eller deprimerad, spelar större roll för flickor, är beteendeproblem, som snatteri eller skolkning, förknippade med en högre risk att bli NEET för pojkar, säger Sara Brolin Låftman, forskare vid Institutionen för Folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet.

Sammantaget visar studien att psykiska problem under tonåren kan få långvariga effekter och försvåra det framtida deltagandet inom både utbildning och på arbetsmarknaden.

– Att stödja elever i deras akademiska prestationer redan i högstadiet är en viktig prioritet för att mildra de långvariga konsekvenserna av att växa upp med psykiska problem, säger Stephanie Plenty.

Källa: www.sofi.su.se

Fler artiklar Visa alla artiklar

Trygghet, struktur och kommunikation inom Mo Gård

En placering inom Mo Gård blev vändpunkten för en individ som inte längre kunde få det stöd som hen behövde genom personlig assistans. En LSS-handläggare i en mindre kommun berättar om hur placeringen blev en framgång. Med ett bemötande präglat av professionalism och värme har individen nu fått en mer stabil och meningsfull vardag. Läs mer

  • Reportage

Flickornas egna berättelser: Innehåll och relation ger resultat på Egehem

Egehem behandlar flickor 13–20 år med komplex psykiatrisk och social problematik där kraven på erfarenhet och en samordnad, specialiserad behandling är höga. Verksamheten är särskilt inriktad på självskadebeteende ofta i kombination med suicidalitet, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, trauma och ätstörningar. Läs mer

  • Reportage
  • Barn och unga